Refundacja VAT za paliwa gazowe
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Tarnobrzegu informuje, że rozpoczyna nabór wniosków o wypłatę refundacji podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe w 2023 r.
Osobami uprawnionymi do zwrotu VAT za gaz w 2023 roku są osoby fizyczne (odbiorca końcowy, tzn. osoba, która podpisała umowę z przedsiębiorstwem energetycznym) w gospodarstwach jednoosobowych, jak i wieloosobowych, wykorzystujące gaz dostarczany za pomocą sieci gazowej w których głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest kocioł gazowy, bojler gazowy, podgrzewacz gazowy przepływowy, kominek gazowy zasilane paliwami gazowymi tj. gazem ziemnym wysokometanowym lub zaazotowanym, w tym skroplonym gazem ziemnym propan-butanem lub innym rodzajem gazu palnego, a także biogazem rolniczym wpisanymi do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków.
Główne źródło ogrzewania musi być wpisane lub zgłoszone do CEEB do dnia wejścia w życie ustawy tj. do 21 grudnia 2022 r., albo po tym dniu – w przypadku wpisania lub zgłoszenia do CEEB nowych źródeł ogrzewania.
Ponadto wymagane jest spełnienie odpowiedniego kryterium dochodowego, które wynosi netto:
- 2100 zł/os. dla jednoosobowego gospodarstwa domowego,
- 1500 zł/os. w przypadku gospodarstwa wieloosobowego.
Jeżeli wniosek zostanie złożony w okresie:
- od 1 stycznia do 31 lipca 2023 r. – uwzględnia się dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w przedostatnim roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek tj. za 2021 r.,
- od 1 sierpnia do 31 grudnia 2023 r. – uwzględnia się dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w ostatnim roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek tj. za 2022 r.
Dochód liczony jest w oparciu o wybrane przepisy ustawy o świadczeniach rodzinnych.
Zwrot refundacji podatku VAT nie przysługuje, jeżeli paliwa gazowe służą w gospodarstwie domowym jedynie np. do gotowania lub podgrzewania wody użytkowej, wnioskodawca nie jest stroną umowy z przedsiębiorstwem energetycznym, które dostarcza paliwa gazowe, główne źródło ogrzewania nie zostało zgłoszone do CEEB, gospodarstwo domowe ogrzewane jest z miejskiej sieci ciepłowniczej (gospodarstwa domowe w blokach mieszkalnych), jest ogrzewane głównym źródłem zasilanym gazem LPG.
Równowartość VAT zwracana będzie na podstawie rozliczeniowej faktury VAT za gaz (a nie faktury za prognozę opłat za gaz).
O przyznanie refundacji podatku VAT można się ubiegać po otrzymaniu, a następnie opłaceniu rozliczeniowej faktury VAT dokumentującej rzeczywiste dostarczenie paliw gazowych w okresie od 01.01.2023 do 31.12.2023
Refundacja odpowiada podatkowi VAT wynikającemu z opłaconej faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. do tego odbiorcy paliw gazowych.
Aby otrzymać zwrot VAT, należy złożyć wniosek o refundację podatku VAT. Wniosek składa osoba, która zawarła umowę sprzedaży paliw gazowych lub umowę kompleksową i jest odbiorcą wskazanym w fakturze VAT.
Wniosek o refundację podatku VAT składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej ten wniosek.
Wniosek można złożyć w Miejskim Ośrodku Pomocy Rodzinie w Tarnobrzegu ul. Kopernika 3 pokój nr 203, lub elektronicznie poprzez wysyłkę pisma ogólnego na skrzynkę EPUAP Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Tarnobrzegu, gdzie załącznikiem będzie podpisany elektronicznie plik zawierający wypełniony wniosek o refundację podatku VAT lub przez aplikację mObywatel.
Wnioski o refundację podatku VAT można składać:
- do dnia 29 lutego 2024 roku – w dowolnym momencie po otrzymaniu faktury VAT,
- po dniu 29 lutego 2024 roku – w ciągu 30 dni od otrzymania faktury VAT.
Wniosek składany po dniu 29 lutego 2024 r. może obejmować jedynie fakturę, którą odbiorca otrzymał w ciągu ostatnich 30 dni.
Do wniosku o zwrot podatku VAT za gaz należy załączyć:
- fakturę rozliczeniową dokumentującą dostarczenie paliw gazowych wystawioną na osobę składającą wniosek (faktura z zużyciem prognozowanym nie uprawnia do otrzymania rekompensaty podatku VAT),
- dowód uiszczenia zapłaty za powyższą fakturę (każdy dokument bankowy lub księgowy stwierdzający zapłatę, oświadczenie sprzedawcy paliw gazowych, że faktura została opłacona).
- dokumenty stwierdzające wysokość dochodu osób w gospodarstwie domowym, w tym odpowiednio:
- oświadczenia wnioskodawcy o dochodach członków rodziny osiągniętych w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy, innych niż dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e, art. 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- w przypadku osób posiadających gospodarstwo rolne - oświadczenie o wielkości gospodarstwa rolnego wyrażonej w hektarach przeliczeniowych ogólnej powierzchni w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy lub zaświadczenie właściwego organu gminy albo nakaz płatniczy,
- w indywidualnych przypadkach inne dokumenty i oświadczenia niezbędne do ustalenia wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego.
Dodatkowe informacje dotyczące wypłaty refundacji VAT za dostarczone paliwa gazowe w 2023 r. można uzyskać w Miejskim Ośrodku Pomocy Rodzinie w Tarnobrzegu, ul. Kopernika 3, pokój 219 oraz pod numerem telefonu: 15 822 06 97 wew. 203, lub wew. 220.
Szczegółowe zasady wypłaty refundacji VAT za dostarczone paliwa gazowe w 2023 r. reguluje ustawa z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu.
Wniosek oraz klauzula do pobrania poniżej: